Sådan rygdækker du dit brand
Under Corona perioden har mange haft mere tid til at genfinde deres hobbier, det har resulteret i et boom af innovative initiativtagere. Hvis du står og har fået ideen til det nye must have i huset, så er det på tide at overveje, hvordan du sikre at din opfindelse forbliver din. Der er her registrering af varemærke kommer ind i billedet.
Sikring af varemærker er essentielt
Men hvad er det egentligt et varemærke er? Et varemærke er et brand, det kan fremkomme i flere forskellige former, som navnet på din virksomhed eller produktet eller som særlige kendetegn ved dit brand. Når et brand er varemærket kendes, det altså som mærkevarer og det betyder at dit mærke er beskyttet mod andre virksomheder på markedet. Det betyder ligeledes at dit mærke kan genkendes af kunder som værende dit brand og dermed repræsentere det din virksomhed står for. Hvilket kunne være i forhold til kvaliteten, prisniveauet, målgruppen osv. Der kan være flere dele af dit brand, som bør varemærkes og varemærkeregistreres, men generelt set er det vigtigst at forholde sig til de grafiske elementer af et brand.
Få styr på rettighederne
Lovgivningen omkring, hvad der kan og ikke kan varemærkes er noget kompleks og det kan derfor være relevant at søge hjælp til sin ansøgning om varemærke registrering. Står man alene med det kan det være en uoverskuelig proces at komme igennem, men der findes heldigvis specialister indenfor varemærkeregistrering, der ved lige præcist, hvad der skal til for at sikre dine intellektuelle ejendomsrettigheder. De kan hjælpe dig med at sikre, at dit brands unikke grafiske elementer ikke bliver brugt af en anden virksomhed. Som kunde genkender vi varemærket og sætter det i forbindelse med en specifik virksomhed. Ser du for eksempel et æble, der er taget en bid af, så tænker man på Apple, ligeledes giver et gult M på en rød begrund associationer til McDonald’s. Det er som oftest de små detaljer, der adskiller dit brand fra andre brands, der vil være mest genkendelige, men hvis alle bare kan gå ud og lave en ny virksomhed med samme brand detaljer som din, så adskiller din virksomhed sig ikke længere særligt tydeligt.
Undgå kopivarer på marked
Som vi allerede har etableret, så er en af de vigtigste årsager til varemærkeregistrering for at sikre dit varemærke mod gengivelser hos andre virksomheder. Hvad end der er tale om et slogan, et logo, en farvekombination, en lydeffekt eller en anden form for kendetegn af din virksomhed, så kan det få alvorlige konsekvenser for din virksomhed, hvis ikke dine varemærker er beskyttet med varemærkeregistrering. Kopivarer er desværre et kendt fænomen og ikke nok med at andre virksomheder kan tjenepenge på dit brand og dit hårde arbejde, så kan de ligeledes også være med til at skade dit ry. Hvis kunderne tror de har fået fat i dit produkt og har en dårlig oplevelse, så falder det i sidste ende tilbage på dig. Derfor er det vigtigt for dit brands kredibilitet at modarbejde kopivarer.