Moderne storytelling med klassiske værktøjer
I en verden med konstant historiefortælling på internet og sociale medier, er det en god ide at finde klassiske værktøjer, der kan overføres til moderne behov. Der findes heldigvis en række smarte tricks du kan bruge, hvis du skal lave moderne storytelling. Det kan du læse mere om her.
Tænk over fortællerstrukturen
Du har helt sikkert set en Hollywoodfilm, en spændende en som Christopher Nolans Inception, der er virkelig spændende bygget op. Det er takket være det man kalder en fortællerstruktur. Den følger en spændingskurve, der sørger for at seeren eller læseren (hvis det er tale om en bog) beholder interessen og gerne vil konsumere videre.
Derfor kan man med fordel bruge det samme værktøj i forbindelse med kommunikation. Man kan for eksempel bruge det der kaldes for den sokratiske tre-akts-modell, eller det der kaldes berettermodellen. Berettermodellen kan du læse mere om her https://re-ad.dk/berettermodellen/. Her følger man en model, der man skal begynde med at introducere universet, ligesom man gør på film, et såkaldt anslag. Derefter kan man lave en præsentation, en uddybning, et point of no return, et klimaks og derefter en udtoning. Så har du i princippet enhver Hollywoodfilm, men hvad er det der gør det spændende, og hvordan kan du bruge det i kommunikation?
En fængende fortælling
Kommunikation handler jo også om at skabe en spændende og fængende fortælling, der holder brugeren engageret og interesseret. Derfor kan du med fordel benytte dig af spændingsopbygning, også her. For a sikre at læseren er interesseret fra start, kan man for eksempel sørge for at gøre anslaget ekstra spændende. På den måde fanger man læserens interesse. Så kan man følge en opbygning, der gør det værd at læse med videre, og sørge for at læseren får pay off i form af for eksempel svar på et bestemt spørgsmål som man lægger op til. Derefter kan man lave en udtoning.